In de jaren ’80 zijn de eerste eSport toernooien begonnen, hoewel de term toen nog niet in zwang was. Het ging toen ook vooral om arcadegames als Space Invaders waarvoor mensen zich in speelhallen konden inschrijven. Vanaf de introductie van online streaming platforms hebben eSports een grote vlucht genomen omdat games niet alleen sneller en beter zijn geworden, maar andere mensen nu ook wedstrijden kunnen bekijken en kunnen reageren op de actie op het scherm. Zo werd gamen opeens een publieksactiviteit en dat leidt, net als bij reguliere sporten, tot een enorme toename in het prijzengeld dat op eSports evenementen verdiend wordt.
Hoe een eSporter geld verdient
Wat betreft de verdienmodellen van eSport verschillen deze niet eens zoveel van die van reguliere sporten. Er wordt geld verdiend door de kaartverkoop bij een evenement, door sponsoren die zo hun markt willen uitbreiden en vaak leggen ontwikkelaars van games zelf ook nog een deel bij. Van dit geld wordt een deel gebruikt om het evenement zelf te faciliteren en de rest wordt in de prijzenpot gestopt. In sommige gevallen neemt het prijzengeld een enorme omvang aan en bedragen van enkele miljoenen dollars zijn geen uitzonderingen meer. Dat prijzengeld moet bij de meeste toernooien wel verdeeld worden over een team, bijvoorbeeld bij MOBA’s. Mobile Online Battle Arena’s waar meestal in een team van vijf spelers gespeeld wordt.
De best verdienende gamers op dit moment zijn de Duitser Kuro Takhasomi, de Deen Johan Sundstein en de Jordanees Amer Al-Barkawi die alle drie tussen de 3.5 en 4 miljoen dollar per jaar verdienen. Die bedragen lijken voor een leek misschien exorbitant hoog, maar eSporters moeten ontzettend veel doen om professioneel te gamen. Het uitwerken van tactieken, trainen met medespelers, het kost al gauw acht uur per dag om competitief klaar te zijn voor een groot toernooi. En dat terwijl er natuurlijk nooit een garantie is dat een team daadwerkelijk in de prijzen valt.
Hoeveel een eSporter verdient is afhankelijk van het evenement
Net als bij de sporten die iedereen kent hangt het bedrag van wat eSporter verdient af van de discipline waar die speler goed in is. Een professioneel korfballer verdient bijvoorbeeld veel minder dan een professionele voetballer omdat het laatst genoemde veel populairder is en daardoor aantrekkelijker voor investeerders en sponsoren. In die termen zijn MOBA’s de meest populaire eSports met de grootste prijzenpotten. Enkele tientallen miljoenen dollars zijn geen uitzondering.
Een ander genre dat het erg goed doet is de first person shooter. De naam dekt de lading aardig voor dit genre. Teams proberen elkaar zo snel mogelijk af te schieten en hebben daarbij de keuze uit een heel scala aan (vuur)wapens. Een voorwaarde voor een discipline voor hoog prijzengeld is dan ook de spanning en sensatie die het voor het publiek oplevert.
Meer dan alleen gamen
eSporters kunnen goed verdienen aan het spelen van toernooien. Maar de roem en bekendheid die ze hiermee opbouwen worden door sommige eSporters aangewend om nog meer te verdienen. Zo geven ze demonstraties op evenementen, doen gamers aan affiliate marketing waarbij ze promotie maken voor het spel dat ze spelen, en kunnen ze geld verdienen met het koppelen van hun naam aan fan merchandise.
Ook gameliefhebbers die zelf geen eSporter zijn kunnen tegenwoordig goed geld verdienen aan eSports. Er is een levendige handel ontstaan in het afsluiten van weddenschappen op toernooien en daar hebben mensen veel geld aan verdiend. Dit zijn vaak gamers die bekende teams op de voet volgen en uitgebreide kansberekeningen loslaten op wie het sterkste team heeft. Een andere manier is door testgamer te worden. Ontwikkelaar voegen constant nieuwe content toe aan hun spellen en die worden op fouten (bugs) getest door spelers die vaak zelf geen eSporters zijn. Veel van deze gamers posten hun sessies op kanalen als YouTube en verdienen hier in sommige gevallen ook miljoenen aan.