Geld in de eSports industrie

Gamen is big business. Met de komst van online streaming platformen is de geldkraan wagenwijd opengezet omdat publiek en sponsoren gametoernooien nu op de voet kunnen volgen. Dat blijkt ook wel uit de hoge geldbedragen die gamers tegenwoordig kunnen winnen op toernooien en evenementen. Vaak gaat het hier om jonge mensen, kinderen zelfs die ineens grote sommen geld bijgeschreven krijgen. Maar hoe dat geld beheerd wordt is vaak niet duidelijk.

Geld in de game industrie in cijfers

De game industrie is booming business. In de afgelopen jaren is er veel geld gestoken in het organiseren van toernooien door sponsoren, reclamemakers en spelontwikkelaars. In het verleden was het vooral die laatste groep die geld verdiende in de branche. Tegenwoordig verdienen ook eSporters soms enorme bedragen door het winnen van toernooien en lucratieve sponsordeals.

De best betaalde eSporters verdienen tussen de 3.5 en de 4 miljoen dollar per jaar en het meeste geld wordt verdient met MOBA’s. Mobile Online Battle Arena’s als DOTA 2 en League of Legends, en met First Person Shooters als Counter Strike. DOTA 2 is het spel dat de kroon spant op het gebied van uitgekeerd prijzengeld. Het record staat op een totale prijzenpot van maar liefst 24.8 miljoen dollar, waarvan 10.9 miljoen dollar naar het winnende team gaat. Ook in Nederland is DOTA 2 enorm en wordt er tijdens het ESL One DOTA 2 toernooi in Amsterdam 250.000 euro aan prijzengeld verdeeld.

Op dit moment is de gehele branche een slordige 110 miljard dollar waard. De verwachting is dat dit bedrag toeneemt tot maar liefst 128.5 miljard in 2020. De groei is enorm, zeker gezien het feit dat de hele industrie in 2013 nog ‘maar’ 70 miljard dollar omzette. De komst van mobiele games en eSports is verantwoordelijk voor het grootste deel van deze groei. Er zijn momenteel bijna 2,2 miljard actieve spelers op verschillende platforms. Er zijn nog geen duidelijke prognosecijfers bekend over de toename van dit aantal.

Hoe het geld beheerd wordt

De soms enorme bedragen die in prijzengeld worden uitgekeerd worden gewonnen door relatief jonge spelers. De gemiddelde leeftijd van eSporters is 35 jaar. Ter vergelijking, de IT sector is een sector met relatief veel jonge werknemers, maar hier ligt de gemiddelde leeftijd op 39,8 jaar. Van de gehele beroepsbevolking ligt dat cijfer of 41.9 jaar. Erg veel jonge spelers, grote bedragen en relatief weinig controle ten opzichte van andere sectoren. Hoe wordt er met dat geld omgesprongen?

de meest professionele eSporters werken in een team en nemen als team deel aan toernooien. Deze teams worden vaak beheerd door een manager. Die vlieger gaat niet altijd op. Op sommige toernooien is het verplicht dat teams een coach hebben, terwijl andere toernooien alleen een minimaal aantal deelnemers per team aanhouden. Het is ook mogelijk voor managers om teams te ‘kopen’. Dit zijn investeerders die willen profiteren van het groeiende succes van eSports. Daar is op zich niets mis mee. Sterker nog, investeerders die een team kopen leggen daar al gauw enkele miljoenen voor neer dus ze zijn erbij gebaat dat het goed gaat met het team. Wel zijn er uitzonderingen bekend waarin spelers benadeeld zijn door organisatoren van events of managers. Zo heeft de populaire Zweedse Counter Strike organisatie Ninja’s in Pyjama’s in 2016 het nieuws gehaald omdat ze spelers niet op tijd uitbetaalden.

Waar wordt het geld voor gebruikt?

Het geld dat verdiend wordt met eSports verdwijnt niet allemaal in de zakken van managers, organisatoren of eSporters zelf. Er worden teams van onderhouden en uitgebreid. Bovendien kost het veel geld om een team eSporters de hele wereld over te vliegen om deel te nemen aan toernooien.

Binnen de eSports zijn er vijf grote kostenposten waar het meest van de winst naartoe gaat:

  • De salarissen van spelers. Afhankelijk van het spel kan dit oplopen tot een paar ton per speler.
  • Huisvesting van de spelers
  • Werkruimte, vaak wordt hier een kantoor voor afgehuurd
  • Suppport staff. Denk aan het salaris van de manager, de chauffeur en de IT-specialist.
  • Gezondheidszorg voor de spelers en de support staff

Binnen de eSports wordt geld niet zomaar over de balk gesmeten, maar wordt het gebruikt voor het welzijn van de spelers en de stabiliteit van het team. Kanttekening daarbij is wel dat er weinig concrete cijfers te vinden zijn en er ook geen instanties zijn die controleren of het geld hier ook daadwerkelijk voor wordt gebruikt.