Gevaren

De invloed van eSports op met name de jongere generatie is onmiskenbaar. Waar gamen vroeger vooral een individuele bezigheid was, worden er tegenwoordig gigantische toernooien en evenementen georganiseerd. Games ontwikkelen zich steeds meer en topspelers verdienen hier een fortuin aan. Toch zijn er een hoop onderbelichte kanten waardoor mensen niet goed op de hoogte zijn van de mogelijke gevaren van zoveel gamen, al dan niet op hoog niveau.

De nadelen van gamen voor de gezondheid

Of gamen ongezond is, is al jarenlang een onderwerp van debat. De een zegt ja, de ander zegt dat er niets aan de hand is. Wie heeft er gelijk? De waarheid is dat gamen een te ruim begrip is om te zeggen of het goed of slecht is. Wordt een potje kaarten op de computer hier onder gerekend of gaat het vooral om de gevolgen van ingewikkelde en vaak gewelddadige spellen?

Aan gamen en eSports zit in ieder geval een groot gezondheidsrisico verbonden. Het is een gevaar waar andere sporters niet snel mee te maken zullen krijgen. Het is ook een risico dat zich niet beperkt tot gamers, maar het is steeds meer een maatschappelijk risico voor de volksgezondheid. En dat risico is zitten. Met name professionele eSporters zitten vaak hele dagen achter hun beeldscherm(en) en zijn lichamelijk inactief. Kanttekening daarbij is wel dat eSports steeds beter gereguleerd worden, gamers worden bewust gemaakt van de risico’s van veel zitten en er worden stappen genomen om een gezonde levensstijl te stimuleren.

Sociale risico’s van eSports

Van gamen in het algemeen is lange tijd gezegd dat het ongezond zou zijn voor de sociale ontwikkeling van kinderen. De gedachte is dat mensen sneller in een sociaal isolement terecht komen en te weinig contact met andere mensen hebben. Ook zouden games tot gewelddadiger gedrag leiden en een vertekend beeld van de werkelijkheid. De waarheid is dat er verschillende onderzoeken zijn gedaan naar de invloed van gamen op het gedrag van jongeren. Sommige onderzoeken neigen naar een toename in agressief gedrag en er zijn excessen bekend van mensen die zoveel gamen dat het tot serieuze gezondheidsklachten leidt. Om vervolgens tegen gesproken te worden door andere onderzoeken.

Een ding is zeker. Gamen is geen individuele aangelegenheid meer. Mensen komen met tienduizenden tegelijk op evenementen en toernooien af en gamers spreken ook daarbuiten vaak met elkaar af. eSporters lopen wel het risico dat de druk te groot kan worden om te presteren en topspelers liggen net als bij alle andere sporters constant onder een vergrootglas. Daardoor ligt het gevaar van een burn-out altijd op de loer Een ander risico heeft te maken met de mate van gamen. Niet iedere gamer wordt eSporter, maar steken wel veel tijd in het spelen van games. Sinds 2018 rekent de Wereldgezondheidsorganisatie een gameverslaving als officiële verslaving. Als mensen geen controle meer hebben over hoeveel ze gamen, liever gamen dan wat dan ook en blijven gamen als dat negatieve gevolgen heeft, is de kans groot dat er een gameverslaving speelt.

De positieve invloeden van eSports

Gamen is dus meer dan een onschuldig tijdverdrijf. Hoe meer iemand speelt, des te groter de kans op fysieke en mentale gezondheidsrisico’s. Maar er zijn ook veel voordelen te noemen over gamen en eSports. Omdat het een sociaal netwerk is geworden brengen eSports mensen uit allerlei culturen samen en is het oude stigma over geïsoleerde gamers aan het veranderen.

Gamen heeft fysieke inactiviteit tot gevolg, maar mentaal is gamen eigenlijk heel goed voor mensen. Zo verbetert of stimuleert het:

  • Hand-oog coördinatie
  • Doorzettingsvermogen
  • Reactievermogen
  • Ruimtelijk inzicht
  • Geduld
  • Samenwerking
  • Probleemoplossend vermogen
  • Creativiteit

En omdat de voertaal van eSports Engels is stimuleert het gamers ook nog eens in de ontwikkeling van Engelse taalvaardigheid. Op die manier brengt gamen mensen nog dichter bij elkaar. Sommigen stellen zelfs dat gamen jongeren beter voorbereiden op de toekomst dan dat wat ze op school leren. Alleen de tijd zal het leren.